Рятуючись від машини, що наближається, що гуляють по дорозі птиці плюють на її реальну швидкість. Як виявив канадський еколог П'єр Леганьё, вони уповають на встановлений на ній швидкісний режим, і іноді даремно.
Еколог П'єр Леганьё з Університету канадської провінції Квебек продемонстрував, як спостережливість і винахідливість часом дозволяють вченому при мінімальних затратах провести досить серйозне наукове дослідження.
Під час роботи в 2006 році на заході Франції ученому і його колезі Симону Дукатезу щодня доводилося їздити на машині по одному і тому ж маршруту з лабораторії додому повз ріллі, лісів і невеликих сіл.
Спостерігаючи за тим, як наближається машина постійно полохає з дороги птахів, друзі задумалися, чим керуються тварини, вирішуючи, коли злітати.
Більше інформації про автомобілі тут: http://auto.ironhorse.ru/chery-indis_1969.html.
Все найбільш актуальне, зокрема про Компактний кросовер Chery IndiS.
Питання це безпосередньо пов'язаний з тим, як різні тварини пристосовуються до життя в умовах, на які впливає людська діяльність - транспорт, промисловість, сільське господарство. Деякі види просто зникають з заселених людиною територій, інші - знаходять способи адаптуватися до антропогенних факторів і навіть отримувати з них певну користь. Відомо, наприклад, що у великих містах співочі птахи в умовах підвищеного шуму починають співати на більш високих частотах або просто зрушують свою співочу активність на більш тихий час. Також було відмічено, що в містах птахи підпускають до себе людей в середньому ближче, ніж в малонаселених районах.
Таке розслаблення, проте, може дорого обходитися тваринам: транспортні системи і дороги є не тільки штучними бар'єрами для їх пересування, а й помітним чинником, що знижує їх чисельність. Одна з поведінкових характеристик птахів - відстань початку зльоту (Flight initiation distance) - дистанція до хижака або небезпеки, при якій тварини вирішують ретируватися. Це відстань відрізняється у різних видів, ступеня небезпеки і ряду інших чинників.
Щоб зрозуміти, як оцінюють європейські птиці небезпека наближається транспорту, кожен раз по дорозі з роботи на своєму Peugeot 205 Леганьё брав в руки таймер і засікав час між злетом птиці і моментом проїзду автомобіля місця зльоту. Потім, враховуючи швидкість автомобіля в кожному окремому випадку, еколог розраховував відстань до машини, на якому злітали птахи.
Експерименти проводилися на трасах з обмеженням швидкості в 20, 50, 90 і 110 кілометрів на годину.
Щоб розділити вплив різних ефектів, експерименти проводилися в трьох режимах: коли машина їхала помітно повільніше дозволеної швидкості, з максимально дозволеною швидкістю і з її перевищенням. Всього було проведено 134 заміру за участю 21 виду птахів, хоча найчастіше це були чорні ворони, будинкові горобці і євразійські дрозди.
Результат спостережень виявився несподіваним: втікаючи від машини, птахи керуються не швидкістю конкретного автомобіля, а максимально дозволеною швидкістю руху на даній ділянці.
Виявилося, що на швидкісних трасах птиці злітають, забачачи небезпека на більшій відстані, ніж на ділянках з повільним рухом. Приміром, на ділянках з обмеженням в 50 км / год птахи зазвичай злітали в 15 м від машини, на трасі з обмеженням в 110 км / год - за 75 м від наближається транспорту.
Причому вони вели себе так і на спокійних дорогах при наближенні швидкої машини, і забачачи повільне авто на швидкісному шосе.
«У ході наших експериментів жодна птиця не постраждала, хоча я і збив кілька за свою водійську практику», - розповів Леганьё «Газеті.Ru». «Прикольно те, що птахи реагують не на швидкість машини, а більше на обмеження швидкості на даній ділянці. Як ніби вони можуть читати дорожні знаки, хоча вони, звичайно ж, цього не вміють », - пожартував автор дослідження, опублікованого в журналі Biology Letters.
На думку біологів, птиці, швидше за все, сприймають наближаються машини
як хижаків і просто знають, що в деяких місцях ці хижаки більш небезпечні, ніж в інших. Проте в тому, як формуються ці поведінкові особливості, залишається багато неясного.
Вчені мають намір з'ясувати, яку роль в цьому грає природний відбір, тобто вчаться чи птиці на прикладі своїх загиблих родичів, не успішних ухилитися від проходять машин.
«Цікаве питання про відмінності в поведінці птахів в різних країнах, і поки у нас немає на нього відповіді. Однак ми знаємо, що смертність птахів на дорогах в різних країнах різна, і, наприклад, в Німеччині, де немає обмежень швидкості, щорічно на дорогах гине близько 9 млн птахів », - розповів учений. За його словами, на дослідження не пішло ні копійки приватних чи державних грошей. «Вартість нашої роботи дорівнює нулю, так як я використав лише секундомір і займався нею по шляху з лабораторії додому», - додав Леганьё.
|